Tuesday, November 9, 2010

Malaysia 1-1 Kyrgyzstan

Langkah kanan skuad negara




Artikel dari Kosmo

GUANGZHOU - Skuad bola sepak kebangsaan memulakan langkah kanan pada kempen Sukan Asia 2010 setelah berjaya menewaskan Kyrgyzstan 2-1 pada aksi sulung Kumpulan A di Stadium Huadu di sini petang semalam.

Dua pemain Kelantan, Nor- shahrul Idlan Talaha dan S. Chanturu masing-masing meledak gol pada minit ke-27 dan 59 manakala jaringan tunggal Kyrgyzstan dihasilkan Sydykov minit ke-37.

Bagi jurulatih skuad kebangsaan, K. Rajagobal, kesungguhan para pemainnya beraksi sepenuh hati bagi mengelak pasukan lawan mencuri satu mata membuatkan mereka sememangnya layak untuk meraih kemenangan tersebut.

"Saya akui ini satu perlawanan yang sukar kerana kami terpaksa berdepan lawan yang berfizikal tinggi. Tetapi kami bermula baik pada separuh masa pertama dan sepa- tutnya sudah boleh mendahului 2-0.

"Namun kami dibolosi dengan gol yang agak mudah sehingga menyebabkan pasukan lawan mula memberi tekanan kepada kami.

"Ketika rehat, saya beritahu para pemain supaya lebih agresif pada separuh masa kedua. Biarpun kita bermula perlahan pada 15 minit awal babak kedua, selepas mendapat gol kedua kami makin yakin.

"Jadi saya rasa kami layak untuk menang kerana Kyrgyzstan bukan lawan yang mudah. Para pemain telah beraksi dengan baik dan beri sepenuh komitmen," kata Rajagobal pada sidang media selepas perlawanan.
Norshahrul membuka tirai jaringan Malaysia pada minit ke- 27 setelah dia berjaya merembat masuk bola lorongan S. Kunanlan dari sebelah kiri.

Namun 10 minit kemudian, kelekaan barisan pertahanan Malaysia dihukum Sydykov yang bertindak solo sebelum merembat lencong ke penjuru kanan gawang tanpa mampu diselamatkan penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat.

Pada minit ke-44, Kyrgyzstan nyaris mendahului tetap Khairul Fahmi bertindak cemerlang menepis rembatan Murzaev ketika situasi satu lawan satu.
Akhirnya Chanturu muncul wira skuad kebangsaan apabila merembat kencang gol kedua pada minit ke-59 ketika keadaan kelam-kabut di hadapan gawang Kyrgyzstan.

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Permulaan meyakinkan


Artikel dari Metro

GOL kemenangan S Chanturu memberi permulaan meyakinkan bagi Malaysia memulakan saingan Kumpulan A bola sepak Sukan Asia Guangzhou apabila menewaskan Kyrgyzstan 2-1 di Stadium Huadu, semalam.

Ia dihasilkan pada minit ke-59 selepas berlaku pergelutan dalam kotak penalti dan pemain Kelantan itu tenang menyepak leret bola masuk menewaskan penjaga gol, Maksim Agapov.

“Inilah persembahan cukup menarik ditunjukkan barisan negara dan saya memberikan kredit kepada mereka.

“Ia perlawanan cukup sukar penuh dengan aksi agresif tetapi kerjasama sepasukan serta disiplin tinggi memberi kelebihan kepada Malaysia.

“Kemenangan ini memang sangat diharapkan,” kata jurulatih K Rajagobal.

Perlawanan agak tegang selepas Ruslan Sydykov memadamkan gol pendahuluan Norshahrul Idlan Talaha yang dijaringkan pada minit ke-27 untuk mengikat kedudukan 1-1.

Kesilapan Mahali Jasuli memberi ruang buat pemain sayap Kyrgyzstan itu berlari solo dari sebelah kiri padang sebelum melepaskan rembatan lencong menewaskan Khairul Fahmi Che Mat minit-37.

Segala-galanya menyaksikan penguasaan Kyrgyzstan yang melancarkan serangan bertubi-tubi namun setiap asakan mereka berjaya dipatahkan benteng negara, diketuai Muslim Ahmad yang mengambil tugas Norhafiz Zamani Misbah yang dikeluarkan kerana kecederaan.

“Inilah kematangan yang ditunjukkan barisan pemain muda. Mereka tidak terjejas dengan ketiadaan kapten itu sebaliknya kekal fokus.

“Kekuatan kita hari ini adalah semangat kental yang ditunjukkan mereka. Saya kagum dengan apa yang dipersembahkan,” katanya.

Selain Norhafiz, Rajagobal turut kehilangan Fakri Saarani yang turut tercedera.

Ditanya keadaan mereka, jurulatih yang membawa Malaysia memenangi pingat emas Sukan Sea Laos itu agak mengeluh.

“Daripada pemeriksaan kasar, boleh saya katakan kita akan kehilangan mereka berdua menentang Jepun dan mungkin juga China.

“Saya masih menunggu laporan fisio akan keadaan mereka tetapi buat masa ini, keadaan mereka agak membimbangkan.

“Apapun berdasarkan persembahan pemain muda tadi, saya tidak nampak kita perlu bimbang. Pertemuan dengan Jepun dan China adalah sukar dan saya tidak menafikannya.

“Biarlah kita hadapinya satu persatu. Daripada reaksi pemain di bilik persalinan, kemenangan hari ini menambah keyakinan mereka. Inilah yang saya mahukan,” katanya.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Malaysia lepasi halangan pertama

Artikel dari Utusan Malaysia

KUALA LUMPUR - Malaysia mengorak langkah kanan dalam perlawanan pertama Kumpulan A bola sepak Sukan Asia XVI Guangzhou 2010 dengan menewaskan Kyrgyzstan 2-1 di Stadium Huadu, petang semalam.

S. Chanturu memastikan tiga mata milik skuad bimbingan K. Rajagobal itu dengan jaringan kemenangan pada minit ke-60 setelah kedua-dua pasukan terikat 1-1 dalam 45 minit babak pertama.

Malah, skuad bawah 23 tahun negara dengan tiga pemain senior termasuk ketua pasukan Norhafiz Zamani Misbah yang berpengalaman tiga Sukan Asia sejak 2002, mendahului menerusi penyerang utama, Norshahrul Idlan Talaha pada minit ke-27.

Namun, Kyrgysztan dengan khidmat dua pemain berpengalaman liga Perancis dan Latvia, Davron Askarov dan Azamat Baimatov, sempat menyamakan kedudukan hasil jaringan Sydykov, 10 minit selepas itu.

Malaysia bagaimanapun, cuma beroleh tiga peluang ke gawang daripada enam percubaan, berbanding lima milik lawan selain mendapat tiga sepakan sudut.

Dua pemain negara, Mahalli Jasuli dan S. Kunanlan dilayangkan kad kuning oleh pengadil perlawanan dari Myanmar, Win Cho.

Kemenangan idaman ini turut menamatkan badi kecundang perlawanan sulung buat Malaysia dalam Sukan Asia Busan 2002 dan Doha 2006, apabila dua kali dikalahkan Oman 1-0 dan 3-1.

Ia juga bakal menjadi penyala semangat yang terbaik menjelang pertemuan dengan lawan yang lebih getir, Jepun di gelanggang sama pada pukul 4 petang esok.

Kemenangan tersebut ternyata menggembirakan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), dengan Setiausaha Agungnya, Datuk Azzuddin Ahmad menyifatkan ia pencapaian yang membanggakan.

"Kemenangan ini amat membanggakan kerana skuad yang berkunjung ke Guangzhou tidak berada pada kekuatan seratus peratus, berikutan masalah kecederaan yang melanda pemain utama," katanya.

Jelas Azzuddin, kecemerlangan itu harus diteruskan pada perlawanan kedua dan ketiga peringkat kumpulan, menentang China dan Jepun, walaupun tidak mempunyai ramai pemain utama termasuk pasangan kembar Mohd. Aidil Zafuan dan Zaquan Adha Abd. Radzak.

"Kita memang sukar menjangkakan sama ada mampu untuk mengatasi Kyrgyzstan dengan kekuatan yang ada.

''Namun kemenangan 2-1 sekurang-kurangnya mengatasi keraguan terhadap kemampuan skuad ini.

"Saya harap ketiadaan pemain senior akibat kecederaan, dapat diketepikan dan pemain dapat meneruskan aksi cemerlang walaupun berdepan laluan sukar bertemu Jepun Rabu ini dan perlawanan terakhir bertemu China pada 13 November ini," katanya.

Bagaimanapun berita yang menggembirakan itu dicacatkan dengan kecederaan yang melanda ketua pasukan negara, Norhafiz Zamani Misbah yang terpaksa dikeluarkan pada minit ke-70 sebelum digantikan pemain muda, Mohd. Fadhli Mohd. Shas.

Selain Norhafiz, turut cedera dan terpaksa dikeluarkan ialah penjaring gol kedua, S. Chanturu yang digantikan dengan Izzaq Faris Ramlan pada minit ke-82.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
  
Malaysia mula langkah kanan


Artikel dari Berita Harian

SKUAD bola sepak negara berjaya melepasi ujian 'hidup dan mati' apabila menundukkan Kyrgyzstan 2-1 dalam perlawanan pembukaan Kumpulan A Sukan Asia Guangzhou 2010 di Stadium Huadu, petang semalam.

Pemain sayap, S Chanturu muncul wira apabila jaringannya pada minit ke-59 membantu skuad bimbingan K Rajagobal mencatat kemenangan penting itu sekali gus membuka laluan mereka melepasi halangan peringkat kumpulan yang turut disertai Jepun dan China. 

Turun tanpa beberapa tonggak kerana kecederaan jelas tidak menjejaskan rentak skuad negara apabila mendahului menerusi pemain paling bernilai dan penyerang terbaik Liga Malaysia, Norshahrul Idlan Talaha pada minit ke-27.

Begitupun, kegembiraan skuad negara tidak bertahan lama apabila lawan yang mempunyai kelebihan fizikal menyamakan kedudukan 10 minit kemudian selepas Mahali Sjasuli gagal mengekang gerakan Sydykov yang berjaya menceroboh masuk ke dalam kotak penalti sebelum merembat cantik menewaskan Khairul Fahmi Che Mat.

"Perlawanan yang sukar kerana lawan mempunyai kelebihan fizikal tetapi pemain menunjukkan semangat juang tinggi untuk mencatat kemenangan. Ia satu permulaan yang baik tetapi bukan mudah," akui Rajagobal dalam sidang media selepas perlawanan.

"Apapun, pemain berhak menang walaupun lawan menguasai sebahagian besar permainan pada separuh masa kedua. Saya harap kemenangan ini mampu merangsang semangat mereka dalam menghadapi perlawanan kedua menentang Jepun," katanya.

Sementara itu, ketua jurulatih Kyrgyzstan, Murat Djumakeev berkata mereka tiada nasib kerana menguasai sebahagian besar separuh masa kedua tetapi barisannya gagal menembusi benteng Malaysia.

"Malaysia bertahan baik dan kami gagal menyudahkan beberapa peluang. Adat permainan, ada pasukan yang menang dan kalah tetapi kami kurang bernasib baik kerana berada di pihak yang kalah," katanya.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...